Vurderingskriterier og begrunnelse
Resultatorientering Det kriteriet vi har vektet tyngst er resultatorientering. Enda viktigere enn størrelse på bistandsbudsjettet, er hva budsjettet brukes til. Et budsjett på 1% av brutto nasjonalinntekt (BNI) med dagens tiltak er ikke noe bedre enn et budsjett på 0,5% av BNI der midlene går til dobbelt så effektive tiltak. Og i realiteten er forskjellen på de beste og de dårlige tiltakene langt mer enn togangen - ett tiltak kan gjerne være hundre ganger mer effektivt enn et annet.
Å resultatorientere bistandsmidler handler om å prioritere ressurser til de tiltakene man vet, eller forventer, at har størst effekt på menneskers liv. Dette er kunnskap man får fra forskning og evalueringer av bistandsprosjekter, deriblant fra Norad, Norges eget direktorat for utviklingssamarbeid. GiveWell, Center for Global Development, Copenhagen Consensus Center og Aidgrade er eksempler på andre, internasjonale og uavhengige organisasjoner som undersøker hvilke tiltak som bidrar mest til å øke levestandarden for mottakere. Støtte til matproduksjon, gjennom ulike tiltak som skolering, utbedring av vanningssystem eller utdeling av husdyr, er et eksempel på utviklingshjelp som ofte trekkes frem av politikere, men som forskning indikerer at gir
dårlige resultater.
Konsentrering av bistand Norge er en betydelig bistandsaktør internasjonalt tatt vår størrelse i betraktning, men våre ressurser i penger og kompetanse er begrensede. Å spre ressursene for tynt gir ikke best mulig resultat, selv om det kan føles rettferdig å gi alle gode saker litt. Vi mener tematisk og geografisk konsentrering av bistand ville kunne føre til en mer effektiv utviklingspolitikk. Med dette mener vi en spissing av norsk bistand til færre områder for å utvikle spisskompetanse på disse, eller på områder vi allerede har en slik kompetanse, slik vi kan gjøre mer nytte for samme mengde ressurser. Dette vil gi generelle stordriftsfordeler, en mer oversiktlig forvaltning og dermed mer kritiske blikk på hva norsk bistand brukes på. Vi tror dette vil fremme de beste prosjektene, og lettere tydeliggjøre hvilke tiltak som er effektive og redusere penger til prosjekter med lavere nytte.
Foreslått størrelse på budsjettet Et stort budsjett i seg selv er ikke nok for å sikre en god bistandspolitikk. Likevel vil et større budsjett utvide antall tiltak vi kan gjennomføre, og mengden ressurser vi kan vie til hvert enkelt av dem. Gitt at alle andre faktorer er konstante, er en dobling av budsjettet lik en dobling av utrettet effekt.
Flytte klima og flyktninghjelp ut av bistandsbudsjettet Andelen av det norske bistandsbudsjettet som gikk til flyktningutgifter i Norge i 2019 var betydelig lavere enn under flyktningkrisen i 2016 (en reduksjon fra
18,4 prosent til
1,4 prosent). Derimot økte andelen som gikk til energi- og miljøtiltak (deriblant klima og regnskogsatsing) fra
10 prosent i 2016 til
13 prosent i 2019. Både klimautfordringene verden står ovenfor og
verdens stadig økende antall flyktninger er utrolig viktige saker, og Norge kan gjøre en vesentlig forskjell i disse. Likevel mener vi at disse tiltakene ikke bør regnes som en del av bistandsbudsjettet, og dermed gå på bekostning av direkte utviklingshjelp. Med andre ord: det slår bena under stortingsvedtaket fra desember 2016 om at Norge skal bruke minst 1% av BNI på bistand, når nesten 15 prosent av bistandsbudsjettet går til andre formål enn bistand.
Redusere handelsbarrierer mot lav- og mellominntektsland Globalisering og økt
handel har løftet millioner av mennesker ut av fattigdom, men fortsatt er det mange land som ikke får ta del i verdenshandelen. Derfor er ett av FNs bærekraftsmål å doble eksporten fra de minst utviklede landene i verden. FNs konferanse om handel og utvikling kom frem til at verden må jobbe for
to ting for å oppnå dette: øke produksjonskapasiteten i landene, og senke handelsbarrierene de møter. De har beregnet at G20-landenes handelsbarrierer sto for over
200 milliarder kroner i tapte eksportinntekter bare i 2016. Dette kan Norge gjøre noe med, blant annet ved å senke sine tollmurer og handelsbarrierer mot flere av verdens lav- og mellominntektsland.
I dag har alle land definert som MUL-land (minst utviklede land) full tollfrihet når de eksporterer til Norge. Disse landene er imidlertid så fattige at de i liten grad eksporterer varer, og kun i underkant av
en prosent av norsk import er fra disse landene. «Lavere mellominntektsland» er bedre i stand til å dra nytte av slike markedsmuligheter, og Norge bør derfor redusere tollsatsene sine mot flere utviklingsland og øke grensene for tollfri import.
I den årlige rangeringen
Commitment to Development Index får Norge skryt på flere områder for sine bidrag til verdens utvikling, men skårer svært dårlig på handelspolitikk. Norge kommer på 33. plass av de totalt 40 landene som er rangert, og dersom det også justeres for inntekt havner Norge helt sist på handelsrangeringen. Ikke overraskende er det Norges høye toll på landbruksprodukter og høye subsidier til eget landbruk som trekkes fram som spesielt negativt, samt restriksjoner på handel innenfor servicesektoren.
Økt fokus på vaksiner Som Professor Hans Rosling sa i et av sine kjente
TED-foredrag: "(...)
it seems you can move much faster if you're healthy first than if you're wealthy first". Storskala helsetiltak som utviklingshjelp er et av de mest effektive tiltakene man kan gjøre. Dette gjelder spesielt tiltak mot neglisjerte tropiske sykdommer, malaria eller distribusjon av vaksiner. Det siste tiltaket, vaksiner, har vi valgt som kriterium for å gjenspeile dette. Du kan lese mer om effekten av vaksiner
her.
Norge har i flere år gjort en god innsats innen distribusjon av vaksiner, spesielt gjennom støtte til verdens helseorganisasjon og
GAVI (Global Alliance for Vaccines and Immunisation). I 2017 med Norge i spissen ble
CEPI (Coalition for Epidemic Preparedness Innovations) lansert, med oppdrag å fremskynde vaksineutvikling. Organisasjonen var tidlig inne for å identifisere Covid-19, fasilitere utviklingen av vaksiner mot den, og sikre flere tilgang til dem.
Mer ansvar til Norad Norad er en fagetat underlagt Utenriksdepartementet. De forvalter statlige midler for utviklingsformål, men kun en andel av Norges totale bistandsbudsjett. I 2019 forvaltet Norad
31 prosent av budsjettet, men i 2020 ble Norads rolle og oppdrag endret og
Norad skal nå forvalte en betydelig større andel av bistandsbudsjettet. Ellers forvaltes midlene gjennom norske ideelle organisasjoner, internasjonale organisasjoner, forskning og næringsstøtte for utviklingsformål.
Norad opptrer partipolitisk uavhengig, og med en sterk posisjon i internasjonal bistand. Etter vår mening bedriver Norad i større grad kritiske selvevalueringer enn de fleste bistandsorganer i Norge. Dessverre forvalter fremdeles politikere og andre deler av UD betydelige deler av bistandsbudsjettet. Selv om vi ser en positiv trend etter reformen i norsk bistandsforvaltning, mener vi at denne fordelingen er uheldig. Det er lite evidens som tyder på at politisk eller ideologisk motivert bistand er effektivt for å redusere fattigdom. Derfor mener vi at Norad burde få en enda mer sentral rolle i norsk bistand med en stor grad av autonomi, og at partiene burde arbeide for at Norad får forvalte en enda større del av Norges totale bistandsbudsjett.
Økt skattefradrag ved gaver og donasjoner til frivillige organisasjoner Skattefradrag ved donasjoner til veldedige formål fungerer som et insentiv for å få folk til å gi mer. I følge SSB stod private bidrag, fra bedrifter og husholdninger, for
nesten halvparten av finansieringen til ideelle og frivillige organisasjoner i 2018. Siden dette gjelder alle frivillige organisasjoner, ikke bare bistandsorganisasjoner, og siden vi er usikre på hvor stor effekt en ytterligere økning av grensen vil ha, kan vi bare anta det vil gi en beskjeden økning av donasjoner.