I vår holdt professor i personlighets- og evolusjonspsykologi Leif Edward Ottesen Kennair foredrag om menneskets natur og eventuelle hindringer det legger for effektiv altruisme. De oppmøtte var i hovedsak medlemmer av EA NTNU, og noen psykologistudenter.
«Effektiv Altruismes utgangspunkt er at man er smartere og snillere enn andre. Merkelig nok kan andre provoseres av slikt», sa professor Kennair – med glimt i øyet. Mye tyder på at menneskets ønske om å gjøre godt ikke har som mål å hjelpe flest mulig.
Kennair tror selv at EA kan være løsningen på dette problemet, men et stort hinder på veien er våre følelser. Vi empatiserer enkelt med de vi kan se, men ikke alle andre. Følelsene leder oss ikke til å gjøre mest mulig godt for alle følende vesener helt upartisk. På en annen side viser forskning at det er vanskelig å motiveres til handling om ikke følelsene mobiliseres. Derfor er det mulig at følelsene kan ha en rolle å spille som den første bevegeren.
For å bøte på problemer som dette trengs det god kunnskap om menneskets natur, noe også Kennair understreker. Han hevder at det er nærmest uunngåelig at den lokale Effektiv Altruisme-gruppen før eller siden vil kontakte den lokale evolusjonspsykologen. «Bare sjekk Youtube, vi er en veldig god match.»
Effektiv altruisme handler om å bruke evidens og rasjonell analyse til å finne ut hvordan vi kan hjelpe andre så mye som mulig, for så å gjøre det. Ordet altruisme kan forstås som motsatsen av egoisme, og er i biologien definert som en atferd som gir en kostnad til egen fitness (altså reproduktiv suksess), men hjelper en annens. Gjennom menneskets evolusjonshistorie levde vi i små grupper, hvor det var relativt oversiktlig hvem som utførte hva av altruistiske og egoistiske handlinger. En var enten i slekt med og/eller gjensidig avhengige av de fleste. «Altruisme evolverer enkelt gjennom slektskapsseleksjon», sier Kennair. Ettersom slektninger deler noen gener med en selv, vil gener som bygger kropper som hjelper slektninger ha lettere for å spre seg. Såkalt resiprok altruisme (reciprocal altruism) er også relativt enkel å forklare: I'll scratch your back now, if you scratch my back later (eller tit for tat). Det er hensiktsmessig å hjelpe andre som er i nød dersom disse muligens gjengjelder tjenesten når en selv er i nød. Dette vil selektere for mekanismer som motiverer til betinget samarbeidende atferd. Ubetingede samarbeidere gjør seg sårbar for å bli utnyttet av andre, noe som vil minske slike individers reproduktive suksess. «I land der korrupsjon spiser opp alt av potensielle fellesgoder er det vanskeligere å få folk til å samarbeide, for eksempel gjennom skatt, til å nå felles mål», sier Kennair.
Professor Kennairs perspektiv er evolusjonspsykologisk. «Evolusjonspsykologi (EP) antar at sinnet er en koordinert mosaikk av delvis avgrensede, delvis interagerende mekanismer», forteller han. Mekanismene er produkter av seleksjonsprosessen; hver mekanisme er designet for å løse spesifikke fortidige adaptive problemer, og videre er hver mekanisme sensitiv for kontekst og typen informasjon en møter på. Vi kan kalle summen av disse mekanismene for menneskets artsspesifikke natur, forteller han. Man antar at det ikke har skjedd noen større relevante endringer i sinnet siden den tid – altså er sinnets design i hovedtrekk likt slik det var i steinalderen.
EP bør ikke anses som en under-disiplin av psykologien, men heller som en overordnet teori for hele psykologien. Evolusjonspsykologer befatter seg med testing av prediksjoner fra hypoteser utledet fra mellomnivåteorier innenfor den overordne metateorien EP. Et eksempel på EP-informert hypotesetesting har brukt Wasons klassiske kort-seleksjonsoppgave (Wason card selection task) som utgangspunkt. I den klassiske oppgaven blir deltagere spurt om hvilke(t) av fire kort som må snus for å teste regelen dersom et kort viser D, skal det stå 7 på den andre siden.